Marktonderzoek laadkabel conclusie

Conclusie marktonderzoek

Uit mijn marktonderzoek heb ik een aantal belangrijke punten ontdekt. Doormiddel van enquêtes en deskresearch ben ik erachter gekomen dat:

Mijn afzetmarkt vooral in Europa zal liggen. Dit is omdat in Europa vooral gebruikt gemaakt wordt van losneembare laadkabels. Dit in tegenstelling tot andere delen van de wereld waar de laadkabels vastzitten aan de laadpaal.

De meest voorkomende laadkabels zijn de type 1, 2 en 3. Hiervan komen vooral type 1 en type 2 in Europa voor. Type 1 komt veel voor in Amerika en Japan. Laadkabel type 2 is de standaard in Nederland en in vele andere Europese landen. Laadkabel type 3 wordt gebruikt in Frankrijk en Italië.
Laadkabel type 1
                                       


 Laadkabel type 2

Laadkabel type 3
Zoals u kunt zien zit er verschil in de soort pluggen en handgrepen van de verschillende types laadkabels. Verder kunnen de handgrepen van laadkabels van dezelfde type ook verschillen. Dit is in de meeste gevallen maar heel minimaal.

De lengtes van de laadkabels varieert. De maten van de laadkabels zijn bijvoorbeeld 2, 4, 6, 8, 10 of 15 meter. De buitendiameter van de laadkabel type 1, 2 en 3 zit tussen de 11 en 18 mm. De laadkabels zijn temperatuurbestendig tussen de -15 en 75 graden Celsius.

Er zijn ook laadkabels met een gekrulde kabel. Wanneer het mogelijk is deze laadkabel mee te nemen in mijn ontwerp zal ik dit zeker proberen. De gekrulde laadkabel zal veel mogelijke ontwerpen afbakenen en daarbuiten is de gekrulde laadkabel van zichzelf al een slimme oplossing voor het opbergen. Vandaar de keuze mij te richten om de normale laadkabels, en mocht de mogelijkheid bestaan iets te doen met het ontwerp voor de gekrulde laadkabel zal ik hier zeker naar kijken.

Draadloos laden
De markt is al best ver met het draadloos laden van de auto. Draadloos laden zal over een aantal jaren zeker veel te zien zijn. Op het moment is er een busbedrijf die de lijnbussen draadloos doet opladen. De grote auto merken zijn ook bezig met het draadloos laden.
Hoe werkt het draadloos laden? Een stroom door een spoel wekt een magnetisch veld op, die op zijn beurt een spanning induceert in een tweede spoel. Als deze tweede spoel onderdeel is van een gesloten elektrisch circuit (in dit geval bijvoorbeeld aangesloten op een batterij), dan gaat er in de tweede spoel een stroom lopen. Draadloos opladen berust op dit principe en op het principe dat ook media als lucht een magnetisch veld geleiden, waardoor het mogelijk is korte afstanden te overbruggen (er is feitelijk sprake van een transformator).
Het nadeel hiervan is dus dat het alleen mogelijk is over een kleine afstand. En er moet een grote spoel etc. in de grond aangelegd worden.

Enquêteonderzoek
Uit mijn marktonderzoek is gebleken dat er schaarse interesse is naar de bescherming van de laadkabel. Dit komt vooral doordat de kabel gemaakt is voor buiten gebruikt. De kabels zijn zeer stevig en degelijk.
Er is wel grote interesse in een slimme oplossing voor de opslag van de laadkabel. Mensen hebben veel verschillende manieren om hun laadkabel te bewaren. Ik wil deze mensen dezelfde manier van opslag bieden. Mensen hebben interesse in een opslag in de auto en dit het liefst buiten het zicht. De mensen willen ook de mogelijkheid hebben om buiten de auto de kabel op te bergen.
Ik ga dus een oplossing zoeken voor het opslaan van kabel op een handige wijzen. De opslag van de kabel wordt mijn hoofddoel en daarnaast wil ik kijken of ik de kabel tegelijkertijd bescherming kan bieden. Er was voor de bescherming van de kabel niet zoveel interesse als voor de opslag.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten