Conclusie marktonderzoek
Uit mijn
marktonderzoek heb ik een aantal belangrijke punten ontdekt. Doormiddel van
enquêtes en deskresearch ben ik erachter gekomen dat:
Mijn afzetmarkt vooral in Europa zal liggen. Dit is omdat in
Europa vooral gebruikt gemaakt wordt van losneembare laadkabels. Dit in
tegenstelling tot andere delen van de wereld waar de laadkabels vastzitten aan
de laadpaal.
De meest voorkomende laadkabels zijn de type 1, 2 en 3.
Hiervan komen vooral type 1 en type 2 in Europa voor. Type 1 komt veel voor in
Amerika en Japan. Laadkabel type 2 is de standaard in Nederland en in vele
andere Europese landen. Laadkabel type 3 wordt gebruikt in Frankrijk en Italië.
Laadkabel type 1 |
Laadkabel type 2 |
Laadkabel type 3 |
Zoals u kunt zien zit er verschil in de soort pluggen en
handgrepen van de verschillende types laadkabels. Verder kunnen de handgrepen
van laadkabels van dezelfde type ook verschillen. Dit is in de meeste gevallen
maar heel minimaal.
De lengtes van de laadkabels varieert. De maten van de
laadkabels zijn bijvoorbeeld 2, 4, 6, 8, 10 of 15 meter. De buitendiameter van
de laadkabel type 1, 2 en 3 zit tussen de 11 en 18 mm. De laadkabels zijn temperatuurbestendig tussen de -15 en 75 graden Celsius.
Er zijn ook laadkabels met een gekrulde kabel. Wanneer het
mogelijk is deze laadkabel mee te nemen in mijn ontwerp zal ik dit zeker
proberen. De gekrulde laadkabel zal veel mogelijke ontwerpen afbakenen en
daarbuiten is de gekrulde laadkabel van zichzelf al een slimme oplossing voor
het opbergen. Vandaar de keuze mij te richten om de normale laadkabels, en
mocht de mogelijkheid bestaan iets te doen met het ontwerp voor de gekrulde
laadkabel zal ik hier zeker naar kijken.
Draadloos laden
De markt is al best ver met het draadloos laden van de auto.
Draadloos laden zal over een aantal jaren zeker veel te zien zijn. Op het
moment is er een busbedrijf die de lijnbussen draadloos doet opladen. De grote
auto merken zijn ook bezig met het draadloos laden.
Hoe werkt het draadloos laden? Een stroom door een spoel
wekt een magnetisch veld op, die op zijn beurt een spanning induceert in een
tweede spoel. Als deze tweede spoel onderdeel is van een gesloten elektrisch
circuit (in dit geval bijvoorbeeld aangesloten op een batterij), dan gaat er in
de tweede spoel een stroom lopen. Draadloos opladen berust op dit principe en
op het principe dat ook media als lucht een magnetisch veld geleiden, waardoor
het mogelijk is korte afstanden te overbruggen (er is feitelijk sprake van een
transformator).
Het nadeel hiervan is dus dat het alleen mogelijk is over
een kleine afstand. En er moet een grote spoel etc. in de grond aangelegd
worden.
Enquêteonderzoek
Uit mijn marktonderzoek is gebleken dat er schaarse
interesse is naar de bescherming van de laadkabel. Dit komt vooral doordat de
kabel gemaakt is voor buiten gebruikt. De kabels zijn zeer stevig en degelijk.
Er is wel grote interesse in een slimme oplossing voor de opslag
van de laadkabel. Mensen hebben veel verschillende manieren om hun laadkabel te
bewaren. Ik wil deze mensen dezelfde manier van opslag bieden. Mensen hebben
interesse in een opslag in de auto en dit het liefst buiten het zicht. De
mensen willen ook de mogelijkheid hebben om buiten de auto de kabel op te
bergen.
Ik ga dus een oplossing zoeken voor het opslaan van kabel op
een handige wijzen. De opslag van de kabel wordt mijn hoofddoel en daarnaast
wil ik kijken of ik de kabel tegelijkertijd bescherming kan bieden. Er was voor
de bescherming van de kabel niet zoveel interesse als voor de opslag.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten